11:40 13/09
Nvidia και OpenAI σε συνομιλίες για μεγάλη επένδυση στις υποδομές ΑΙ της Βρετανίας
Οι ανακοινώσεις θα γίνουν την επόμενη βδομάδα στην επίσκεψη Τραμπ στο Λονδίνο.
Από τον Δημήτρη Δελεβέγκο
Μονόδρομο αποτελεί η προσφυγή στη Δικαιοσύνη της Beat κατά του νομοσχεδίου του υπουργού Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, το οποίο θα λειτουργήσει σαν βόμβα στα θεμέλια της startup που ιδρύθηκε το 2011, εν μέσω της χειρότερης οικονομικής κρίσης, στην Ελλάδα και εξαγοράστηκε από τη Μy Taxi, θυγατρική του γερμανικού κολοσσού Daimler, έχοντας σήμερα επεκταθεί σε όλο τον κόσμο. Όπως τονίζει στο "Κεφάλαιο" ο Νίκος Δρανδάκης, ιδρυτής της εταιρείας, που έχει αναπτύξει τη διαδικτυακή εφαρμογή εντοπισμού ταξί, "το νομοσχέδιο συνιστά υπέρβαση λογικής και με δυσκολία θα μπορούσε να γίνει νόμος του κράτους".
"Πρόκειται για ευθεία επίθεση στο μοντέλο που δημιουργήσαμε, του οποίου την κατάργηση φαίνεται ότι επιδιώκει η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία. Αγνοούμε ποιο είναι το πρόβλημα που λύνει. Στη Βραζιλία, στο Περού και το Μεξικό, οι Αρχές ελάμβαναν τη γνώμη μας πολύ καιρό προτού καταρτίσουν ένα αντίστοιχο νομοσχέδιο για τη συγκεκριμένη αγορά", σημειώνει ο κ. Δρανδάκης.
Χέρι - χέρι με τη συντεχνία των ταξί
Διαχρονικά, οι υπουργοί Μεταφορών είχαν απέναντί τους τον στρατηγό των ταξί, Θύμιο Λυμπερόπουλο, ο οποίος το 2011, όταν ο τότε υπουργός, Γιάννης Ραγκούσης, προσπάθησε να απελευθερώσει τη συγκεκριμένη αγορά, είχε ενορχηστρώσει μια από τις πιο μαζικές κινητοποιήσεις των τελευταίων ετών. Η δύναμη της συγκεκριμένης συντεχνίας είναι τόσο ισχυρή, που καταφέρνουν να διατηρούν "κλειστή" την αγορά των ταξί όσο κι αν οι δανειστές απαιτούν την απελευθέρωσή της.
Αυτήν τη φορά η κυβέρνηση ετοιμάζεται να δώσει τα πάντα στον πρώην "γαλάζιο" Θύμιο μέσω ενός νομοσχεδίου που θα μπορούσε να έχει συντάξει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ταξί, όπως ορισμένοι υποστηρίζουν. Δεν είναι τυχαίος, άλλωστε, ο σφικτός εναγκαλισμός του με τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, και τον Αλέξη Τσίπρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο πρωθυπουργός είχε συνάντηση στις 20 Σεπτεμβρίου, την ημέρα δηλαδή που ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος ενημέρωνε τους δημοσιογράφους ότι ο Αλέξης Τσίπρας θα επισκεφτεί τη Σαλαμίνα, "εάν το επιτρέψει το πρόγραμμά του"...
"Πρώτη φορά ο πρωθυπουργός της χώρας ασχολήθηκε προσωπικά με ένα τόσο σοβαρό, κλαδικό μεν ζήτημα, αλλά με εθνικές –οικονομικά– προεκτάσεις", σχολίαζε η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί, μετά την προ ημερών συνάντηση του πρωθυπουργού με τον Θ. Λυμπερόπουλο.
Όσοι γνωρίζουν τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, δεν διστάζουν να μιλήσουν για μια μακιαβελικής έμπνευσης νομοθετική πρωτοβουλία, με στόχο την εξασφάλιση των ψήφων των αυτοκινητιστών. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν 30.000 άδειες ταξί, οι οποίες αντιστοιχούν σε έως τριπλάσιο αριθμό ατόμων, δεδομένου ότι μία άδεια, εάν "δουλεύεται" επί 24ωρης βάσης, δημιουργεί τρεις άμεσες θέσεις εργασίας. Εάν ληφθούν οι πολλαπλασιαστικές συνέπειες, γίνεται αντιληπτό ότι ο αριθμός των δυνητικών ψήφων ξεπερνά τις 120.000.
Εάν το νομοσχέδιο του Υποδομών εκτοπίσει από την αγορά την Beat, οι υφιστάμενες εταιρείες και συνεταιρισμοί ταξί, που έχουν ιδρυθεί από επαγγελματίες αυτοκινητιστές, θα ενισχύσουν το μερίδιό τους. Ταυτόχρονα θα απαλλαγούν, σε μεγάλο βαθμό, από τον ανταγωνισμό των εταιρειών που έχουν αναπτύξει τις apps. Γι' αυτό το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί έσπευσε τον Σεπτέμβριο του 2015 να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες, δημιουργώντας την ηλεκτρονική εφαρμογή SATA-Iq, που έχει "ξεπατικώσει" αυτήν της Beat. Πάντως, η εφαρμογή της Beat διαθέτει περισσότερους από 8.000 εγγεγραμμένους οδηγούς ταξί, που δεν κρύβουν πως χάρη σε αυτήν έχουν ενισχύσει την πελατεία τους.
Ρουσφέτι
Όπως αναφέρουν στην αγορά, η πρωτοβουλία του υπουργείου Υποδομών, που έχει την πλήρη στήριξη του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, αποτελεί "δώρο" στη συντεχνία των ταξί: Η αγορά θα "κλείσει" για εταιρείες όπως η Beat, που διαμεσολαβούν μεταξύ του επιβάτη και του ταξιτζή.
Ουσιαστικά, το νομοσχέδιο αλλάζει άρδην το μοντέλο λειτουργίας, όπως και τον σκοπό και το αντικείμενο των εταιρειών που έχουν αναπτύξει τις σχετικές εφαρμογές εντοπισμού ταξί. Και αυτό, επειδή οι επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες διαμεσολάβησης μέσω Internet ή τηλεφώνου θα λογίζεται ότι ασκούν ως κύρια οικονομική δραστηριότητα αυτήν της μεταφοράς των επιβατών.
Με άλλα λόγια, η Beat θα αναγκαστεί να μετατραπεί σε μεταφορική εταιρεία, η οποία, μάλιστα, θα πρέπει να αδειοδοτηθεί από τις αρμόδιες διευθύνσεις εμπορευματικών ή επιβατηγών μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, καταθέτοντας αίτηση, σειρά δικαιολογητικών και παράβολο ύψους 1.000 ευρώ...
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; "Ο προτεινόμενος νόμος θα μας επιτρέπει μόνο να ορίζουμε το ύψος της προμήθειας που λαμβάνουμε και τίποτε άλλο. Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει να έχουμε την πλήρη ευθύνη του μεταφορικού έργου, με οδηγούς-υπαλλήλους –ή σχεδόν υπαλλήλους– που δεν είναι υπάλληλοί μας, με οχήματα που δεν έχουμε επιλέξει εμείς ως πιο κατάλληλα", εξηγεί στο "Κ" ο κ. Δρανδάκης.
"Θα πρέπει ως μεταφορική εταιρεία να διαθέτoυμε, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, αυτοκίνητα των οποίων τις προδιαγραφές, ακόμα και το χρώμα τους, θα καθορίζει το κράτος. Δεν θα έχουμε κανένα δικαίωμα επιλογής των οχημάτων, τα οποία θα ανήκουν σε τρίτους που έχουν αποκτήσει την Ειδική Άδεια Οδήγησης Επιβατηγού Δημοσίας Χρήσης", σημειώνει.
Η startup, δηλαδή, θα αναγκαστεί να απολέσει το συγκριτικό της πλεονέκτημα, χάρη στο οποίο γιγαντώθηκε σε Ελλάδα και εξωτερικό. Δηλαδή "να επιλέγει τους καλύτερους αυτοκινητιστές από ένα μικρό pool ανθρώπων", όπως αναφέρει ο ιδρυτής της ψηφιακής εφαρμογής.
Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" που κυκλοφορεί.